Thursday 1 December 2016

DUBOOK PRESS

Assalamualaikum,
baru-baru ini kami telah ditugaskan untuk menemuramah seorang pengurus bagi subjek Pengantar Pengurusan. Kami telah memilih untuk menemuramah pengurus sebuah kedai buku penerbitan iaitu dubook press. 



DuBook Press (singkatannya DBP) adalah sebuah badan penerbitan bahan bacaan yang lahir pada tahun 2010 hasil dari kekecewaan terhadap Dewan Bahasa dan Pustaka (juga singkatkannya DBP) yang lebih gemar bermesyuarat makan karipap dan menerbitkan buku-buku hidup segan mati tak mahu.

DuBook menerbitkan buku-buku untuk pasaran ‘niche’ dengan matlamat menyemarakkan selera membaca di kalangan rakyat Malaysia agar setaraf dengan selera makan nasi lemak atau roti canai mereka. Buku yang diterbitkan DuBook langsung tidak seperti buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka kerana kalaulah ianya sama, nescaya buku kami juga hidup segan mati tak mahu.

Namun harus diingat, DuBook bukanlah penerbit buku ‘indie’ seperti yang didakwa oleh sesetengah penerbit buku lain. Terus-terang kami di sini hendak berniaga, bukan hendak jadi ‘cool’ atau ‘hipster’. Maka sokonglah kami demi menyahut matlamat kerajaan ke arah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020.

No comments:

Post a Comment